Torbjörn Hammarberg sköter ekonomi, administration och personal på Coby Fastigheter, en liten koncern på småländska höglandet. Sedan 2017 har han hunnit byta fastighetssystem två gånger.
– Men nu byter vi inte mer, säger Torbjörn.
Coby Fastigheter har totalt 170 lägenheter i Eksjö, Vetlanda, Nässjö och Sävsjö. När Torbjörn började för sju år sedan, använde bolaget ett äldre fastighetssystem. Torbjörn kände snabbt ett behov av något mer modernt. Företaget bytte då till ett annat system som funkade bättre – men ändå inte tillräckligt bra. För 1,5 år sedan skedde ytterligare ett byte, nu till Real Fastighetssystem. Tipset kom från en branschkollega.
– Jag insåg att jag behövde ett webbaserat fastighetssystem. Flytten till Real gick smidigt och nu sparar jag mycket tid tack vare exempelvis digital signering, betalning via Kivra och integrationen med vår bank. Över lag har det funkat klockrent, säger Torbjörn.
Pappersflödet på kontoret har nästan försvunnit.
– Efter övergången till Real, sker nästan allt digitalt. Några enstaka pappersavier finns kvar, men totalt sett har vi minskat pappershanteringen med mer än 90 %.
Den ökade automatiseringen har också givit andra fördelar. Torbjörn menar att han nu har mer tid för att serva hyresgästerna.
– Att vara tillgängliga för våra hyresgästerna, både administrativt och praktiskt, är jätteviktigt för oss. Vi vill återkoppla felanmälningar och åtgärda dem så snabbt det bara är möjligt. Eftersom Real är webbaserat och kan nås från vilken dator som helst, är jag nu är tillgänglig på ett helt annat sätt en tidigare.
Det allra bästa med Real är dock kundsupporten, menar Torbjörn.
– Jag har haft många digitala tjänster, men Real har den bästa supporten jag någonsin har upplevt, menar Torbjörn. Kundguiderna är väldigt tillgängliga och de kan alltid hjälpa mig vad det än gäller. Det har aldrig hänt att de har svarat ”Det där klarar jag inte, jag ber att få återkomma”. Dessutom är svarstiderna väldigt korta.