Ända sedan 2008 har Real varit ett webbaserat fastighetsprogram som förenklar fastighets- och hyresadministrationen för hyresrätter, kommersiella lokaler och bostadsrättsföreningar. I dag förvaltar vi cirka 5 000 bolag och sammanlagt 291 000 hyresobjekt i systemet som årligen fakturerar hyror och avgifter för 14 miljarder kronor – för 21 miljoner kvadratmeter boyta.
Kungshem i Nyköping och Oxelösund är en av de tusentals förvaltare som använder sig av REALs system för fastighetsförvaltning. Erik Westerberg, vd Kungshem Fastigheter i Nyköping, beskriver hur övergången till REALs it-stöd har gett en ökad kontroll över deras fastighetsekonomi.
– Tidigare använde vi oss av manuella handläggningar och ett ekonomisystem. Nu kan vi sköta vår ekonomiska förvaltning och dagliga fastighetsadministration i Reals fastighetsprogram.
Registrering av data och kontrakt, mobila besiktningar, avisering, ut- och inflyttningar, inkassohantering, e-fakturering och justering av hyror och avgifter är bara några av funktionerna. Utöver det kan tillval utefter behov och önskemål göras för att passa den enskilda förvaltaren – oavsett om det gäller en liten bostadsrättsförening med ett tiotal lägenheter eller ett större förvaltningsbolag med många tusen objekt.
Ger flexibel förvaltning
Trots att Kungshem använt systemet sedan 2003 var det först 2008 som det blev ett webbaserat fastighetsprogram.
– Det har gett oss en värdefull flexibilitet i vårt arbete. Jag arbetar vanligen på tre orter under en vecka, liksom våra anställda, men eftersom fastighetsprogrammet är helt webbaserat kan vi logga in från vilken dator som helst. Om vi inte har tillgång till dator kan vi enkelt och smidigt logga in via den mobila versionen.
Även för hyresgäster spelar systemet en viktig roll, menar Erik. I systemet kan hyresgäster skriva ut en borttappad avi, uppdatera persondata, se över avgifter eller hyror och ta emot information från förvaltaren.
Släpper smarta nyheter
Vidare beskriver Erik hur teamet bakom Real är lyhörda för önskemål om utvecklingar. Det gör att det kontinuerligt kommer nya funktioner och nyheter som underlättar förvaltningen ytterligare.
– Nyligen lanserades en helt ny funktion för att på ett smidigt och enkelt sätt hantera bostadsköer. Bakom utvecklingen fanns användarens röst, avslutar han. Det gäller för övrigt hela Real fastighetsprogram, säger Erik.